رد کردن پیوندها

چگونه بازدید سایت را بالا ببریم؟ (۲۲ روش تجربی)

سایت بدون راه ارتباطی، مثل جزیرهٔ دورافتاده و ناشناخته است؛ قبل از اینکه شما هم به سرنوشت خانوادهٔ دکتر ارنست دچار شوید، باید فکری برای افزایش بازدید سایت کنید. خیلی راحت بگوییم: راه‌های ارتباطی با سایت را خودتان باید بسازید.

چطور؟ فقط کافی است تا آخر این مقاله همراه ما باشید. قبل از اینکه شروع کنیم، باید بگوییم روش‌های افزایش ورودی سایت در این مقاله در ۳ دسته قرار گرفتند:

  • رایگان
  • پولی
  • داده‌محور

البته منظور از رایگان این نیست که هیچ پولی برای آن‌ها خرج نمی‌شود؛ بلکه برای یا کلیک منجر به ترافیک کاربر هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید؛ برعکس در روش‌های پولی، انتشار هزینه دارد.

اول از همه، رایگان‌ها!

۱۱ روش رایگان برای افزایش بازدید وبسایت

در بخش اول از راه‌هایی که می‌گوییم که بدون صرف هزینهٔ انتشار، بازدید سایت را بالا می‌برند. افزایش ورودی سایت از این راه‌ها به خلاقیت، تلاش و پشتکار شما بستگی دارد.

همچنین انتخاب یک راه و صرفاً تمرکز روی آن، آن‌چنان نتیجه نمی‌دهد؛ چراکه بیشتر این روش‌ها به هم گره خورده‌اند و باید آن‌ها را با هم پیش ببرید. این فهرست صرفاً ذهن شما را مرتب می‌کند و می‌گوید از کجا، کار را شروع کنید (منابع: Shopify و Backlinko).

۱. تکیه‌کردن به سئو برای بالا آمدن سایت در رتبه‌های گوگل

قفل افزایش بازدید در گوگل، با یک کلید باز می‌شود: سئو! البته این تنها کلید نیست و در بخش بعدی از کلید غیررایگان آن خواهیم گفت.

سئو ترفندها و تکنیک‌های زیادی دارد که هم‌زمان باید روی آن‌ها کار کنید؛ ولی اولین و مهم‌ترین آن‌ها تدوین نقشهٔ راه با تحقیق كلمات کلیدی است؛ کلماتی که مخاطبان کسب‌وکار شما آن را جست‌وجو کنند و از آن طریق آن‌ها را وارد سایت خود کنید.

صحبت‌کردن دربارهٔ سئو و نقش آن در بالا آمدن سایت در گوگل به چند مقالهٔ مختلف نیاز دارد. در اینجا به موارد مهم خیلی کوتاه اشاره می‌کنیم و پس از آن، منابع موردنیاز را برای شما می‌نویسیم.

مشخص‌کردن کلمات کلیدی هدف

اول از همه، کلمات کلیدی موردنیاز خود را طی یک تحقیق کامل و جامع با بررسی رقبا مشخص کنید. این لیست نباید فقط حاوی کلمات کلیدی عمومی و کوتاه مثل «خرید»، «خرید گل» و… باشد. در این لیست، شما باید کلمات کلیدی ثانویه و همچنین دم‌دراز را هم مشخص کنید.

کلمات کلیدی دم‌دراز شاید ترافیک کمتری داشته باشند؛ ولی هم نیاز پشت آن‌ها مشخص‌تر است، هم رتبه‌گرفتن در آن‌ها ساده‌تر است و هم کیفیت ترافیک آن‌ها بسیار بالاتر است.

در این تحقیق، شما باید علاوه بر پیداکردن کلمات، نیت پشت هرکدام را هم بنویسید تا بدانید به چه نوع صفحه‌ای برای آن نیاز دارید. از طرفی، حتماً باید آن‌ها را اولویت‌بندی کنید؛ چراکه منابع شما محدود است.

ولی همه‌چیز که کلمات کلیدی نیست! کارهای زیر را هم برای افزایش بازدید سایت از گوگل انجام دهید:

توجه ویژه به عنوان، متا دیسکریپشن، URL و تگ AlT

اول از همه، عنوان مقاله باید چیزی باشد که کاربر را وادار به کلیک کند؛ چیزی که با دیدن آن، مخاطب دیگر اسکرول نکند. شما ۲ عنوان دارید: عنوان داخلی (H1) و عنوان سئو.

کلمهٔ کلیدی اصلی را در عنوان سئو و فرعی‌ها را در عنوان داخلی بنویسید؛ طبق تجربه، بهتر است ۲ عنوان متفاوت داشته باشید تا گوگل بر اساس تشخیص خود و چیزی که به نیاز مخاطب نزدیک است، یکی را نشان دهد.

لینک‌سازی داخلی و خارجی

با لینک‌سازی داخلی، نقشه و ساختار سایت خود را می‌توانید پیاده کنید. به‌علاوه، گوگل بر اساس تعداد و کیفیت لینک‌هایی که به یک صفحه می‌دهید، آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. بعضی صفحات رتبهٔ بالاتر و بعضی رتبهٔ پایین‌تری دارند.

کاری که شما باید انجام دهید، تهیهٔ لیستی از صفحاتی با رتبه‌های بالاست. بعد از آن، صفحه‌هایی که می‌خواهید رتبهٔ آن‌ها را بالا ببرید، شناسایی کنید. در قدم سوم، از صفحه‌های لیست اول به صفحه‌های هدف لینک بدهید تا رتبهٔ آن‌ها تقویت شود.

حتماً از انکرتکست‌های توصیفی مرتبط با صفحهٔ هدف برای لینک‌دهی استفاده کنید. به ۲ نمونهٔ زیر نگاه کنید:

  • ارزان‌ترین اسپیکرهای بازار
  • اینجا بخوانید

اولی، توصیف واضح و مشخصی دربارهٔ مقصد است که احتمال کلیک کاربر خیلی بیشتر است.

می‌رسیم به لینک‌دهی خارجی. لینک‌دهی از سایت‌های معتبر دیگر به صفحه‌های سایت شما، یکی از معیارهای مهم برای گوگل است که اعتبار شما را می‌سنجد. مانند لینک‌سازی داخلی، مرتبط‌بودن، تعداد و کیفیت لینک‌های خارجی هم مهم است.

راه‌های مختلفی برای لینک‌سازی خارجی دارید؛ مثلاً آن‌قدر مطلب خوب و کاملی بنویسید که دیگران از آن استفاده کنند و به آن لینک دهند؛ ولی رایج‌ترین راه در ایران، انتشار رپورتاژ است.

برای انتشار رپورتاژ آگهی می‌توانید مقالاتی با موضوعات مرتبط بنویسید، در آن به خودتان لینک دهید و در سایت‌های منتشرکنندهٔ رپورتاژ سفارش بگذارید. این سایت‌ها معمولاً سایت‌هایی معتبر با بازدید بالا هستند.

مسائل فنی و لوکال سئو

علاوه‌بر این‌ها، باید سایت خود را از لحاظ تکنیکال هم برای سئو بهینه کنید؛ مثلاً با کاهش سایز محتواهای روی صفحه، سرعت بارگذاری آن را بیشتر کنید یا آن را برای نمایش در موبایل بهینه‌سازی کنید.

مسئلهٔ بعدی هم لوکال سئو است: اگر می‌خواهید در نتایج جست‌وجوی محلی ظاهر شوید، تکنیک‌ها و اصول سئوی محلی را رعایت کنید.

۲. تولید محتوا با هدف تبدیل‌شدن به متخصص یک موضوع

کارهایی که برای سئو انجام می‌دهید، تنها ملاک برای رتبه‌گرفتن صفحه‌های سایت نیست. محتوای صفحات وزنهٔ سنگینی در افزایش بازدید سایت است؛ محتوایی باکیفیت که مشکل مخاطب را حل می‌کند، راه‌حلی به او پیشنهاد می‌دهد یا پاسخ پرسش او را در دل خود دارد.

مسئله این است که چطور چنین محتوایی تولید کنیم!

اول از همه مخاطب خود را بشناسید؛ چراکه قرار است برای او بنویسید. خودتان را جای او بگذارید و ببینید چه چیزهایی برای او جالب است، چه سؤالاتی ممکن است دربارهٔ محصول شما داشته باشد یا چه مشکلاتی دارد.

مرحلهٔ بعدی ایجاد فهرستی از محتواهای مرتبط است. یک بار دیگر خود را جای مخاطب بگذارید و ببینید اگر بخواهید دربارهٔ محصول یا کسب‌وکار خود جست‌وجو کنید، از چه عبارت‌ها و کلماتی استفاده می‌کنید.

قدم سوم تحقیق كلمات کلیدی است که با ابزارهای مرتبط باید انجام دهید. در این فرایند می‌توانید رقبا را هم بررسی کنید و ببینید آن‌ها چه کرده‌اند و چه نتایجی گرفته‌اند یا چه موضوعاتی را از قلم انداخته‌اند.

مراحل بعدی به‌ترتیب تهیهٔ محتواهای مرتبط، انتشار منظم مطالب، پروموت و بهینه‌سازی آن‌هاست.

تولید محتوا به‌تنهایی کافی نیست؛ باید محتواهای شما آن‌قدر کاربردی، فایده‌دار و تجربی باشد که متخصص موضوع مرتبط با کسب‌وکار خود شوید. گوگل سایت‌هایی را ترجیح می‌دهد که کار خود را بلدند و متخصص حوزهٔ خود هستند.

برای اینکه در چشم گوگل، متخصص باشید، از ساختار پیلار و کلاستر برای مطالب خود استفاده کنید. محتوای پیلار ستون‌های سایت شما را می‌سازد. این محتواها جامع و گسترده هستند و همهٔ شاخه‌های یک موضوع خاص را در بر می‌گیرند؛ مثلاً مقاله‌ای که همهٔ شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ را معرفی کرده باشد.

محتواهای کلاستر به‌طور اختصاصی دربارهٔ این زیرشاخه‌ها هستند؛ مثلاً بازاریابی پیامکی، ایمیل مارکتینگ، سئو و تبلیغات در گوگل زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ هستند که می‌توان برای هر کدام یک محتوای کلاستر تهیه کرد.

محتواهای پیلار و کلاستر با لینک‌های داخلی به هم مرتبط می‌شوند و از این نظر به لینک‌سازی داخلی و افزایش رتبهٔ صفحات هم کمک می‌کنند.

محتواهای جامع و مفید فقط برای افزایش تعداد بازدیدکننده سایت از طریق گوگل به درد نمی‌خورد؛ بلکه با راضی‌کردن مخاطب، ممکن است دوباره پای آن‌ها را به سایت شما باز کند.
برای برنده‌شدن در بازی تولید محتوا چند ایدهٔ خاص هم برای شما داریم:

  • برای اینکه بیشتر دیده شوید، محتوایی دربارهٔ اینفلوئنسر حوزهٔ خود تولید کنید و برای او بفرستید؛ اگر اینفلوئنسر محتوای شما را در پلتفرم خود بازنشر کند، ترافیک خوبی را وارد سایت خود می‌کنید
  • ایدهٔ دیگر این است که با استفاده از نظرات بزرگان حوزهٔ خود مقاله‌ای تهیه کنید؛ مثلاً دربارهٔ بازاریابی بنویسید و از این افراد نقل قول کنید و به سایت‌های شخصی آن‌ها لینک دهید! با پیش‌قدم‌شدن شما، این احتمال وجود دارد که آن‌ها هم لطف شما را جبران کنند
  • می‌توانید با مراجعهٔ مستقیم به اینفلوئنسرهای حوزهٔ خود، نظر آن‌ها را دربارهٔ یک موضوع بپرسید و یک پست بلاگ با جمع‌آوری نظرات آن‌ها منتشر کنید؛ با ارسال این پست برای افراد، ممکن است آن را بازنشر کنند و از آن طریق ترافیک بگیرید
  • محتوای لیستی منتشر کنید؛ این محتواها عملکرد خوبی دارند و برای شما ترافیک می‌آورند
  • برای ارزشمندکردن محتوا به آن تصاویر اختصاصی اینفوگرافی، مطالعات موردی، آمار و جدول اضافه کنید

۳. تبدیل فالوورهای شبکه‌های اجتماعی به ترافیک سایت

فالوورهای شبکه‌های اجتماعی بازدیدکننده‌های بالقوهٔ سایت شما هستند؛ فقط باید زمینهٔ آن را فراهم کنید. ساده‌ترین راه اشتراک‌گذاری محتوای سایت در صفحات اجتماعی است.

راهکار بعدی بازیافت محتواست. محتواهای وبلاگ خود را طور دیگری برای شبکه‌های اجتماعی آماده کنید؛ مثلاً یک پی‌دی‌اف اسلایدی برای لینکدین، پست یا استوری اینستاگرام. البته این محتواها باید دعوت به مطالعهٔ کامل مطلب در سایت را داشته باشند.

می‌توانید محتواها را به‌صورت استوری سریالی هم منتشر کنید که مخاطب را بیشتر درگیر خود می‌کند. خلاصه از تمام امکانات شبکه‌های اجتماعی برای هدایت ترافیک به سایت استفاده کنید.

برای گرفتن ترافیک بیشتر از شبکه‌های اجتماعی، دکمهٔ اشتراک‌گذاری را در صفحهٔ مقالات خود بگذارید. البته اول باید محتوای خوبی تولید کرده باشید که قابلیت اشتراک‌گذاری داشته باشد.

می‌توانید به محتوای خود تصویر، اینفوگرافیک و ویدئو هم اضافه کنید که قابلیت اشتراک‌گذاری بالاتری دارند. به‌علاوه، از افراد بخواهید مطالب شما را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

۴. با برگزاری مسابقه، هیجان و ترافیک را هم‌زمان بالا ببرید

خلاقیت و جذابیت را در یک مسابقه ترکیب کنید تا با هیجان ایجادشده، به افزایش بازدید سایت برسید. ایدهٔ مسابقه هر چیزی می‌تواند باشد که به کسب‌وکار شما مرتبط است؛ ولی نکتهٔ آن این است که بستر برگزاری مسابقه باید سایت شما باشد.

برای مثال، به ۲ نمونه‌ٔ ایرانی اشاره می‌کنیم. اولی مسابقهٔ نقشهٔ گنج دیجی‌کالا است. در این مسابقه افراد باید در صفحات محصول دیجی‌کالا دنبال کدهای تخفیف ۹۹ درصد بلک فرایدی می‌گشتند:

البته ترافیک مسابقاتی شبیه به این موقت است؛ ولی همین که در مدتی کوتاه، مسابقه وایرال شود و افراد زیادی دربارهٔ آن بشنوند یا در آن شرکت کنند، باعث بیشتر شناخته‌شدن شما می‌شود.

مسابقاتی هم مثل پین‌فینیتی بیت‌پین هم وجود دارند که مدت‌ها طول می‌کشند. این مسابقه یک سال طول کشید. یک سال افراد دربارهٔ آن حرف زدند، وارد سایت شدند و بیت‌پین بیشتر شناخته شد. چنین مسابقاتی به جایزه‌های بزرگ هم نیاز دارند؛ مثل جایزهٔ یک بیت‌کوین پین‌فینیتی.

۵. ۲ مسئله را بررسی کنید: تجربه کاربری و رابط کاربری

رابط کاربری سایت شامل تمام عناصر دیداری سایت مثل فونت، تصاویر و دکمه‌هاست. تجربهٔ کاربری هم تجربهٔ کاربر از لحظهٔ کلیک روی لینک سایت شما تا زمانی است که از آن خارج می‌شود.

اگر در طراحی رابط و تجربهٔ کاربری راحتی کاربر را در نظر بگیرید:

  • نرخ پرش کمتری خواهید داشت
  • مخاطب را بیشتر در سایت خود نگه می‌دارید
  • رتبهٔ بهتری در گوگل می‌گیرید
  • ترافیک سایت را افزایش می‌دهید

گوگل یک معیار هم برای بررسی رابط و تجربهٔ کاربری به‌نام Core Web Vitals دارد که ۳ مورد زیر را در صفحات بررسی می‌کند:

سرعت بارگذاری صفحات

پایداری و نبود المان‌های مزاحم در صفحه

میزان تعامل کاربر با صفحه

ابزار رایگان Page Speed Insight به شما می‌گوید سایت شما از نظر این معیارها چگونه عمل می‌کند. نتیجهٔ بررسی یک صفحه را در تصویر زیر می‌بینید:

خب، چطور می‌توانید این کار را انجام دهید؟

سایت شما باید طوری طراحی شود که کاربری به‌راحتی بتواند در قسمت‌های مختلف آن بگردد، بدون اینکه گیج شود یا چیزی مزاحم او شود. استفاده از منوی همبرگری گشت‌وگذار در سایت شما را ساده می‌کند. همچنین، امکان جست‌وجو در صفحات مختلف سایت را برای کاربر فراهم کنید.

استفاده از تصاویر باکیفیت، لی‌اوت چشم‌نواز و کاربردی و جانمایی درست بخش‌های مختلف صفحه مثل دکمه‌ها و لینک‌ها به رابط کاربری بهتر و کاربرپسندتر کمک می‌کند.

برای بهبود تجربهٔ کاربری هم باید کارهایی انجام دهید که بعضی از آن‌ها را قبل‌تر گفتیم؛ مثلاً سرعت بارگذاری صفحات را با کاهش حجم تصاویر بالا ببرید یا صفحات را طوری تنظیم کنید که محتواها با اسکرول کاربر بارگذاری شوند.

در بهبود تجربهٔ کاربری یک مسئلهٔ مهم وجود دارد: بهینه‌سازی برای موبایل.

از آنجا که گوگل اول سایت را برای موبایل ایندکس می‌کند، شما هم اول باید برای موبایل بهینه‌سازی کنید. صفحات سایت باید به‌خوبی با مقیاس نمایشگرهای موبایل و تبلت جور شوند و همه‌چیز سر جای خود به نظر برسد.

تصاویر و ویدیوها برای تماشا در موبایل مناسب باشند، همچنین منوی سایت، لینک‌های بالا و پایین، اندازهٔ فونت و…

بعد از بهبود این رابط و تجربهٔ کاربری به راهی برای بررسی میزان اثرگذاری آن نیاز دارید. ۲ راه هم وجود دارد:

  • تست A/B: بعد از ایجاد تغییرات در رابط و تجربهٔ کاربری سایت، ترافیک را به ۲ بخش تقسیم کنید؛ بخشی را به نسخهٔ قدیمی و بخشی را به نسخهٔ جدید ارسال کنید و سپس نتایج را مقایسه کنید تا ببینید نرخ کلیک، پرش، تعامل و… چقدر بهتر یا بدتر شده است
  • تحلیل رفتار بازدیدکننده: از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس و هاتجر استفاده کنید تا ببینید بازدیدکننده‌های سایت چگونه رفتار می‌کنند، در کدام بخش‌های سایت تصمیم به ترک آن می‌گیرند، در کدام قسمت بیشتر تعامل می‌کنند، تعامل با کدام قسمت سخت‌تر است و…

جلوتر دربارهٔ افزایش ترافیک سایت با کمک داده بیشتر صحبت می‌کنیم.

۶. به فکر انتشار پست مهمان در سایر سایت‌ها باشید

دربارهٔ رپورتاژ بالاتر گفتیم. جدا از آن می‌توانید به‌صورت رایگان هم در سایت‌های دیگر پست منتشر کنید؛ مثلاً در یک بده‌بستان منصفانه، به‌ازای انتشار یک پست مهمان برای سایت‌های دیگر، یک پست مهمان آن‌ها باشید 🙂

با این کار هم بک‌لینک می‌گیرید، هم خود را به مخاطبان دیگر سایت‌ها معرفی می‌کنید و می‌توانید از آن‌ها ترافیک بگیرید.

راه‌های دیگری هم هست؛ مثل انتشار در سایت‌هایی مثل ویرگول. می‌توانید با کمی تغییر، مقالات خود را در ویرگول منتشر کنید و از آنجا هم ترافیک بگیرید.

Explore
Drag